Villkor för retur av varor
1. Allmänna bestämmelser
1.1. Dessa returvillkor gäller för Kund som köper varor i webbshoppen www.aromatic89.lt, som drivs av Säljaren.
1.2. Retur och byte av varor sker i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning och dessa villkor.
2. Retur av felfria varor
2.1. Kund som köpt vara via distanshandel (i webbshoppen) har rätt att ångra köpet inom 14 kalenderdagar från mottagandet av varan, genom att meddela Säljaren.
2.2. Kunden ska informera Säljaren skriftligen – via e-post eller annan metod som Säljaren anger – och tydligt ange ordernummer samt vilka varor som returneras.
2.3. Kunden ska skicka tillbaka varan till Säljaren inom 14 kalenderdagar från den dag då meddelandet om ångerrätt skickades.
3. Villkor för retur av felfria varor
3.1. Felfria varor kan returneras om:
3.1.1. de inte har använts mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper, funktion och kvalitet;
3.1.2. de inte är skadade, slitna eller har förlorat sitt ursprungliga skick;
3.1.3. de, i den mån det är möjligt, returneras i originalförpackning i gott skick, med etiketter, säkerhetsförseglingar eller liknande.
3.2. Kunden ansvarar för att varan är korrekt emballerad så att den inte skadas under transport.
3.3. Om varans värde har minskat på grund av användning eller annan påverkan, har Säljaren rätt att skäligt minska det belopp som återbetalas till Kunden.
4. Varor som inte kan returneras
4.1. Av hygien- och säkerhetsskäl kan följande felfria varor normalt inte returneras om de har öppnats, sprayats, tydligt använts eller inte längre är i ursprungligt hygieniskt skick, exempelvis:
4.1.1. öppnade eller använda parfymprodukter;
4.1.2. öppnade eller använda kropps-, ansikts-, hårvårds- eller andra kosmetikprodukter.
5. Retur och byte av defekta varor
5.1. Om Kunden anser sig ha mottagit en defekt, skadad eller felaktig vara, ska Kunden snarast kontakta Säljaren och uppge ordernummer, beskrivning av situationen samt om möjligt bifoga bilder av vara och emballage.
5.2. När Säljaren mottagit information om en eventuell defekt, görs en bedömning och följande lösningar kan erbjudas:
5.2.1. byte till en motsvarande felfri vara;
5.2.2. byte till en annan vara;
5.2.3. återbetalning.
5.3. Om det bekräftas att varan var defekt eller att fel vara levererats, står Säljaren för kostnaderna för retur och/eller ny leverans.
6. Returmetoder och kostnader
6.1. Returnerade varor ska skickas till adressen som Säljaren anger, eller via annan metod som Säljaren tillhandahåller. Detaljerade instruktioner ges till Kunden efter att returförfrågan godkänts.
6.2. Vid retur av felfria varor betalar Kunden normalt fraktkostnaden för retur, om inte annat överenskommits med Säljaren.
6.3. Vid retur av defekta varor, transportskadade varor eller felaktigt levererade varor, står Säljaren vanligtvis för returfrakten.
7. Återbetalning
7.1. Återbetalning för returnerade varor sker senast 14 kalenderdagar efter att Säljaren mottagit och kontrollerat varorna.
7.2. Återbetalning görs normalt med samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inte annat avtalas.
7.3. Om Kunden valt en extra eller dyrare frakttjänst, kan dessa merkostnader eventuellt inte återbetalas i enlighet med gällande konsumentskyddsregler.
8. Ytterligare information
8.1. Vid frågor om retur eller byte kan Kunden kontakta Säljaren via e-post eller telefon enligt kontaktuppgifterna i webbshoppen.
Danish
Dutch
Español
Finland
French
German
Italiano
Norwegian
Polish
Русский